Snelle toegang tot re-integratie dankzij arboverpleegkundigen

Bij LENGG werken twee arboverpleegkundigen. Zij nemen een deel van het werk van de arboarts uit handen. Daardoor is de wachttijd bij LENGG kort. Ook zorgen de arboverpleegkundigen voor korte lijnen. Zij schakelen snel met onze casemanagers en met de behandelaren in onze organisatie. Werkgevers en werknemers worden zo snel, kundig en met dienstverlening op maat geholpen.

Ieder mens is uniek. En iedere zorg- of hulpvraag is dat ook. Wanneer een medewerker tijdelijk of voor langere tijd uitvalt, is daarom hulp op maat nodig. Een arboarts beoordeelt wat een werknemer nodig heeft om weer te herstellen. Doordat LENGG met een eigen medisch team werkt, houden we de doorlooptijd kort. Ook met het huidige tekort aan arboartsen.

Ontmoet onze arboverpleegkundigen

In het medisch team zitten Tessa Meun en Karin Loots. Dit zijn onze arboverpleegkundigen. Zij werken onder taakdelegatie van onze stafarts. De arts controleert dagelijks de rapportages en adviezen van Karin en Tessa. Ook beheert de arts het medisch dossier. En is deze arts eindverantwoordelijk. Tessa en Karin draaien zelfstandig diensten. Als het nodig is, kunnen ze gemakkelijk afstemmen met elkaar of met de arts.
Karin vertelt: “Wanneer je ziek bent, is dat soms ingrijpend. Het kan dan lastig zijn om uit te zoomen. Daar helpen wij mensen bij. Vanaf dag een kijken we met hen mee: wat kan nog wel? Vaak is nog heel veel mogelijk. Voor iemand die ziek is, is dat fijn. Door in kansen te denken, zie je: ik bén niet mijn ziekte. Er is nog heel veel dat ik wel kan. En ook voor de werkgever is dat prettig. Hoe meer een werknemer betrokken blijft in het arbeidsproces, hoe sneller iemand ook terugkeert.”

Medische kennis én onderlegd in wetten en regels

Arboverpleegkundige Tessa vult aan: “We werken intensief samen met de casemanagers van LENGG. Zij hebben het eerste contact met de werkgever en met de zieke medewerker. De casemanagers maken een inschatting: valt iemand waarschijnlijk voor korte of langere tijd uit? Daarna zien we de medewerker regelmatig. Samen kijken we naar wat nodig is voor re-integratie. Daarin coachen en begeleiden we diegene. We combineren onze kennis van de medische kans met onze kennis van de geldende wet- en regelgeving. Doordat de lijnen bij LENGG zo kort zijn, brengen we snel het complete plaatje in beeld. Ziet de casemanager mogelijkheden binnen de eigen organisatie? Of heeft iemand behoefte aan een psycholoog, maar zijn de wachtlijsten lang? LENGG heeft deze expertise gewoon zélf in huis. Dat is een groot voordeel van onze dienstverlening. We zijn in staat om supersnel schakelen.”

Samen maken we het verschil

Karin: “Doordat we een eigen medisch team hebben, houden we elkaar scherp. Binnenkort organiseren we een intervisie. Drie uur lang praten we met elkaar over ons vak. Over waar we tegenaan lopen, over wat goed gaat en wat nog beter kan. Zo leren we van elkaar en maken we onze dienstverlening nóg beter.”

Tessa: “Wat ik mooi vind, is dat we mensen ook preventief kunnen begeleiden. Dus advies geven vóór iemand uitvalt. Dat kan een werkgever een hoop geld en kopzorgen besparen. En is iemand al wel uitgevallen? Dan zijn wij vanaf de eerste dag betrokken bij iemands terugkeer naar werk. Ik vind het enorm waardevol dat wij daaraan bij kunnen dragen. Ooit begeleidde ik een medewerker die het helemaal niet meer zag zitten. Zij had het gevoel dat het nooit meer goed zou komen. Het is dan aan ons om zo iemand toch op een positieve manier te motiveren en stimuleren. En vaak lukt dat ook. Zo ook bij deze mevrouw. Na verloop van tijd had ik een totaal andere persoon voor me. Dan denk je wel: daar doe ik het dus voor.”