Duurzame inzetbaarheid van medewerkers is door het tekort aan personeel relevanter dan ooit. Als werkgever zorg je er graag voor dat goede werknemers zo lang en dus zo fijn mogelijk bij je blijven werken. Toch heb je niet overal invloed op. Misschien zijn er fysieke of mentale klachten, of zijn er problemen in de privésfeer. Voor een medewerker kan het dan fijn zijn om te sparren met een onafhankelijke partij, zoals een externe bedrijfscoach.
Waarom een bedrijfscoach?
Natuurlijk is praten met collega’s over bepaalde problemen fijn. Het lucht op om niet alleen met iets rond te lopen. Maar praten met collega’s kan ook lastig zijn. Zeker wanneer de werknemer afhankelijk is van zo’n collega, bijvoorbeeld omdat het een leidinggevende of een HR-medewerker is. Iemand kan dan bang zijn voor consequenties, zoals het verlies van aanzien, vertrouwen of zelfs een baan. En sommige privézaken wil een werknemer misschien helemaal niet delen met een werkgever.
Sparren met een bedrijfscoach is dan prettig. Alles wat met de coach besproken wordt, is vertrouwelijk. Daardoor kan de werknemer vrijer praten. Er is geen afhankelijkheid. De bedrijfscoach kan daardoor goed helpen om tot de kern van het probleem en bijbehorende oplossingen te komen.
Wanneer een bedrijfscoach?
Dat verschilt per werkgever en werknemer. Sommige bedrijven laten werknemers rechtstreeks contact opnemen met de bedrijfscoach. Anderen brengen zelf de werknemer in contact met de coach.
Als je zelf in een bepaalde situatie zit, is het lastig te overzien wat je kan helpen op de korte of lange termijn. Een bedrijfscoach zorgt voor een spiegel en helpt uitzoomen om weer overzicht te krijgen. Zo werkt bedrijfscoaching meestal preventief: een werknemer heeft bepaalde klachten of problemen, maar is niet uitgevallen. Soms wordt een bedrijfscoach ingezet wanneer iemand net ziek thuis zit, bijvoorbeeld om de periode van een wachtlijst te overbruggen.
Hoe ziet een traject met een bedrijfscoach eruit?
Bij LENGG bestaat een traject met de bedrijfscoach standaard uit vijf sessies. De eerste sessie is een intake: de coach bespreekt samen met de werknemer wat er speelt, welke problemen iemand ervaart en wat diegene het liefst anders zou zien. In de sessies daarna gaan de werknemer en de coach samen aan de slag. De coach heeft technieken, tools en huiswerkopdrachten die een werknemer zélf aan het werk zetten. Dat is belangrijk. Want zelf werken aan oplossingen zorgt ervoor dat de werknemer zelf verantwoordelijk is, waardoor de tools en technieken ook beter landen in zijn of haar dagelijks leven na afronding van het traject. Doordat bij LENGG veel expertise in huis is op mentaal, fysiek en arbeidsdeskundig vlak, kan de bedrijfscoach ook altijd sparren met collega’s, als dat nodig is.
Vijf sessies is een indicatie. Soms heeft de werknemer aan twee sessies genoeg. Dan wordt het traject afgesloten. Soms zijn meer sessies nodig. Dat overleggen we dan altijd met de werkgever.
Mijn werknemer gaat naar een bedrijfscoach. Wat merk ik als werkgever?
Als het goed is, komt de werknemer beter in balans en is diegene zelf in staat meer de regie te pakken. Dat is het belangrijkste. Van de sessies maakt de bedrijfscoach in principe geen verslagen. Ook koppelen we niet terug met de werkgever, tenzij dit relevant is voor de werknemer. Maar dan doen we dat alleen als die werknemer ermee instemt. Stel bijvoorbeeld dat blijkt dat de werkdruk te hoog is. Een bedrijfscoach kan dan overleggen met de HR-manager van het bedrijf. Maar dat doen we dus alleen als de werknemer zich daar prettig bij voelt.
Meer weten over bedrijfscoaching bij LENGG?
Neem contact op met Nathalie Kik via 078 – 30 31 234