Annelieke Bouman – HR specialist
SPON

LENGG ontzorgt ons volledig. En die zorg geef ik zonder twijfel aan hen uit handen.

Sinds begin 2021 werkt LENGG als fullservice arbodienst met scholengemeenschap Specialisten in Passend Onderwijs (SPON) samen. HR specialist Annelieke Bouman: “Nu we de reguliere verzuimcijfers flink zien dalen, maken we een verdieping. Hoe kunnen we specifieke groepen medewerkers zo prettig mogelijk bij ons aan werk hebben én houden?”

De druk op het onderwijs is in de afgelopen periode groot geweest. En wat voor regulier onderwijs geldt, dat geldt misschien nog wel dubbel zo hard voor het speciaal onderwijs. “Onze verzuimcijfers waren te hoog. Dat is eigenlijk al een teken aan de wand dat het niet goed gaat”, begint Annelieke. “Onze scholen moeten prettige en gezonde plekken zijn. Voor de leerlingen, maar ook zeker voor de medewerkers. Als er sprake is van een hoog verzuim, is er dus actie nodig.”

Denken in mogelijkheden
‘Wat kun je nog wel?’ Dit is een vraag die bij SPON steeds vaker gesteld wordt. Want niet voor de klas kunnen staan, betekent niet automatisch dat je als leraar volledig buiten spel staat. “LENGG coacht onze directeuren hier heel gericht in. Een leraar met een gebroken been kan misschien wel een halve dag voor de klas zitten en een halve dag administratie van een andere collega overnemen. Dat zorgt voor draagvlak en een verdeling van werkdruk, die weer de hele school ten goede komt. Om nog maar te zwijgen over de pechvogel met het gebroken been zelf. Het is veel fijner als je mee kunt blijven draaien en van betekenis kunt blijven zijn, binnen de mogelijkheden die je hebt. Dat bespoedigt het herstel alleen maar.”

Maatwerk voor iedereen

De directeuren van de scholen die onder SPON vallen hebben regelmatig contact met de casemanager verzuim van LENGG. Voor sommigen is dat eens in de twee weken, terwijl voor een ander maandelijks voldoende is. Net afhankelijk van het aantal verzuimgevallen op de school en de behoefte van de directeur. “Het is erg prettig dat in de begeleiding zoveel maatwerk mogelijk is”, vindt Annelieke. Ook in de manier waarop de casemanager omgaat met individuele ziektegevallen is dat zo. “Bij langdurig zieke collega’s bijvoorbeeld, of bij complexe zorgvraag, zoekt ze steeds naar nieuwe of andere manieren om iemand te begeleiden: kunnen we een arbeidsdeskundig onderzoek doen, of biedt een andere interventie een oplossing? Dat maakt dat de aanpak erg effectief is, en goed ontvangen wordt.”

Los van de structurele afspraken die de casemanager met de directeuren van SPON heeft, voorziet LENGG hen proactief van alle benodigde informatie. Is er volgens de wet verbetering poortwachter actie nodig voor iemand die ziek is? Dan neemt de casemanager contact op. Verandert wet- en regelgeving? Ook dan brengt LENGG SPON meteen op de hoogte. Annelieke: “Dat maakt de samenwerking met LENGG erg prettig. Zij zijn expert op het gebied van alles wat met arbo en verzuim te maken heeft. Ze ontzorgen ons op dit gebied volledig. En die zorg geef ik zonder twijfel graag aan hen uit handen.”

Proactieve aanpak voor een leven lang vitaal

Na een jaar zijn de reguliere verzuimcijfers bij SPON flink gedaald, ziet Annelieke. Komend jaar is het tijd voor een verdiepingsslag, samen met LENGG, en dan vooral gericht op preventie. Annelieke: “Ik zeg altijd: grofweg bestaat de dag uit acht uur slapen, acht uur werken en acht uur ontspannen. Je moet in al die blokken optimaal kunnen presteren. En zo vitaal en gezond mogelijk werken hoort daar ook bij.” Onder zestigplussers is het meeste verzuim, vervolgt Annelieke. Samen met de casemanager van LENGG werkt ze aan een plan om verzuim bij deze doelgroep te voorkomen. “Hier is enorm veel kennis en ervaring aanwezig. En dat kunnen we maar al te goed gebruiken in het speciaal onderwijs. We willen deze collega’s graag helpen zo lang mogelijk zo prettig mogelijk te blijven werken. En daar profiteert iedereen van: onze kinderen hebben kundige, gezonde juffen en meesters. De medewerker zit goed in z’n vel en SPON houdt een prettige sfeer op de scholen, waarbij de werkdruk beheersbaar is en waarbij we het met de eigen teams op de scholen kunnen managen. Dat is waar we het voor doen. En dankzij de kennis, expertise en hands on aanpak van LENGG gaat dat zeker lukken.”