Hoger ziekteverzuim in werkomgevingen met een kantoortuin

Wat gezellig met alle collega’s in één ruimte! Je kunt snel contact leggen met je medewerkers en collega’s en het voelt een stuk minder hiërarchisch, want de manager zit bijna op schoot. Met multimedia, open kantoren en flexplekken is de verbondenheid groter dan ooit. Maar is dit echt zo? Concentratieverlies, vermoeidheid, stress en hoofdpijn zijn problemen die vaak hand in hand gaan met de kantoortuinen. Weet jij wat jouw medewerkers vinden van de kantoortuin?

Wat omschrijft nu een kantoortuin? Bij een kantoortuin heb je vaak te maken met flexplekken. Het idee: elke dag ergens anders gaan zitten, zodat alle medewerkers in contact komen met elkaar en kennis delen. Irritatie, afleiding en stress zijn echter de werkelijkheid. Van telefoongesprekken tot impromptu overleggen aan bureaus. Mensen ervaren te veel prikkels en de hoeveelheid afleidingen neemt alleen maar toe. Op kantoor worden medewerkers gemiddeld 50 tot 60 keer onderbroken. Het duurt gemiddeld 23 minuten en 15 seconden voordat medewerkers weer geconcentreerd aan de slag kunnen met hun taak. Dit leidt tot een hoog productiviteitsverlies en leidt er toe dat medewerkers 50 procent meer fouten maken. Hier zit je als werkgever natuurlijk niet op te wachten.

Uit onderzoek onder werknemers blijkt ook dat mensen een breuk in hun privacy ervaren. Vanwege de breuk in privacy gaan medewerkers strategieën bedenken waarin zij de autonomie over hun privacy terug in handen krijgen. Waardoor de koptelefoons en oortjes tevoorschijn komen, medewerkers zich gaan verschuilen achter hun beeldscherm en het mailcontact toeneemt terwijl de collega vaak om de hoek zit. Dit is in strijd met het idee van de kantoortuin.

Er moet dus iets veranderen, maar wat?

Naast eerder genoemd productiviteitsverlies en een vergrote kans op het maken van fouten, leiden concentratieverlies, vermoeidheid, stress en hoofdpijn die veroorzaakt wordt door de kantoortuin geregeld voor ziekteverzuim. Er moet dus iets veranderen, maar wat? Uit een aflevering van De Monitor komt naar voren dat meer stiltewerkplekken bevorderlijk zijn. Wil je weten wat je nog meer kan veranderen om de werkplek van je medewerkers te optimaliseren? Laat ons een werkplekonderzoek voor je uitvoeren. Wij analyseren alle risico’s van jouw werkplek, zodat je de meeste productiviteit haalt uit het werk.

Maar moet ik nu de werkplek van mijn medewerkers omgooien? Idealiter wel, maar wij snappen dat het creëren van een hele nieuwe werkplek niet altijd mogelijk is. Kleine veranderingen zijn al een aanwinst. Hiervoor is de methode A, B, C: absorb, block en cover een goed uitgangspunt. Gebruik zachte materialen en panelen om het geluid te absorberen, afgesloten ruimtes om het geluid tegen te gaan en creëer witte ruis om andere omgevingsgeluiden te overstemmen. 

Naast deze methoden hebben meer daglicht en planten een positief effect op de werkomgeving.

Bronnen:

  • Onderzoek Gloria Mark, hoogleraar informatica aan de University of California. Bekijk de website

Geïnteresseerd?

Dan wordt het tijd voor een kop koffie met een LENGG consultant.

Wij zijn trotse partner van o.a.

lengg-800x450-kleur-transparant

LENGG Dordrecht
Berkenhof 100
3319 WB Dordrecht
078 – 30 31 234
dordrecht@lengg.nl

LENGG Rotterdam
Olympiaweg 4-14
(begane grond)
3077 AL Rotterdam
088 – 424 21 00
rotterdam@lengg.nl

LENGG Zoetermeer
J.L. van Rijweg 129
2713 HZ Zoetermeer
079 – 361 87 18
zoetermeer@lengg.nl

© 2021 Lichaam en Geest Groep B.V.  |  webdevelopment by DNS13 webservices | Werken bij LENGG | Algemene voorwaarden | CookiereglementPrivacyreglement

COVID-19 tests in bundel aanschaffen

Indien je als organisatie een bundel hebt ingekocht, kan de medewerker met zijn verstrekte voucher een afspraak maken via de website.

Bij extreme drukte is het mogelijk dat er een wachttijd optreedt. Als er geen ruimte meer is in de testlocatie in Papendrecht, kan je medewerker eventueel wel met dezelfde voucher terecht in de testlocatie in Giessen. Het is niet nodig om daarvoor een afspraak te maken.

10 x COVID-19 tests ---- € 144,- p.st. ex BTW

Totaal: €1.440,- ex BTW

50 x COVID-19 tests ---- € 139,- p.st. ex BTW

Totaal: €6.950,- ex BTW

100 x COVID-19 tests ---- € 134,- p.st. ex BTW

Totaal: €13.400,- ex BTW

COVID-19 test afspraak maken

Douwes Dekkerlaan 5, Papendrecht

Nu 7 dagen per week geopend!

Selecteer hieronder de dag dat u getest wilt worden, en vervolgens de voorkeurstijd. Houd er rekening mee dat u 15 minuten voor de afspraak aanwezig dient te zijn.

april 2021
ma di wo do vr za zo
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012